Welkom op Dolfinariumweb,
Ontdek, Beleef, Verdiep

.

Interview Jolanda van der Sluijs - Accountmanager zakelijke evenementen

 


Wat voor functie en werkzaamheden verricht je binnen het Dolfinarium?

Mijn officiële functienaam is: Accountmanager zakelijke evenementen. Maar in de praktijk regel ik ook alle groepsaanvragen zoals schoolreisjes, groepsbezoeken, bijzondere interactieve programma’s etc.


Had je vroeger al affiniteit met (zee)dieren? 

Ik heb niet per se affiniteit met (zee)dieren, het zit hem meer in affiniteit met het park. Ik ben toen ik klein was uiteraard wel eens in het park geweest, zo kan ik me de duikshow nog herinneren en heb ook tijdens mijn opleiding een spreekbeurt over het Dolfinarium gegeven.


Hoe kwam je bij het Dolfinarium terecht?  

Ik heb een seizoen als weekend/vakantiemedewerker gewerkt op de receptie en kaartverkoop. Dat vond ik zo leuk (vooral dus het werken in een park) dat ik graag terug wilde voor een vaste baan. Dat is een aantal jaren later ook gelukt. Inmiddels ben ik hier al weer een hele tijd en heb ik nog altijd plezier in mijn werk.


Hoe draagt jouw werk op het kantoor bij aan de beleving van bezoekers?

Vaak ben ik het eerste contact per telefoon of mail. Hier begint onze ‘gastvrijheid’ al. Als het voortraject al naar tevredenheid verloopt is dat gunstig voor de beleving op het park op de dag zelf. Het schept al een bepaald beeld en verwachting.


Wat vind je het leukste aan je werk?

Het organiseren en regelen van leuke programma’s voor de gasten. Maar vooral het samenwerken met andere teams/collega’s en dan uiteindelijk samen iets uitvoeren.


Dus je werkt ook wel eens samen met andere afdelingen zoals dierverzorging, educatie of horeca?

Eigenlijk werk ik met alle afdelingen samen, zeker bij grote evenementen. Dan niet alleen met dierverzorging, educatie of horeca maar ook met park, front-office, technische dienst, beveiliging en administratie. Bijzondere interactieve programma’s gaan altijd in overleg met dierverzorging waarbij de invulling altijd gezocht wordt naar educatie zodat wij ‘ons verhaal’ kunnen vertellen.


Wat zijn de grootste uitdagingen in jouw werk?

Snelle reactie naar de gast bij aanvragen. Als je hier niet snel reageert dan verlies je een potentiële connectie. Dit is vooral bij evenementen van belang. Doordat er veel bij mij langs komt is dat soms echt even prioriteiten stellen.

Daarnaast het zorgen dat de collega’s weten wat er op de dag zelf van de teams verwacht wordt en wat ik afgesproken heb met de gast. Zodat iedereen goed op de hoogte is en dezelfde verwachtingen heeft.


Hoe spelen jullie op kantoor in op de wensen en verwachtingen van bezoekers?

Beschikbare mogelijkheden voor groepen worden samengesteld vanuit de ervaring en op basis van wensen van de gast/groepen. Binnen bepaalde grenzen proberen we alle vragen en wensen ‘op maat’ te beantwoorden.

Voor evenementen gaat sowieso alles ‘op maat’ omdat er zo veel mogelijk is. Bij bijzonder interactieve programma’s proberen we de invulling altijd passend te maken naar de mogelijkheden van de gast. Dit maakt het in vele gevallen een nog mooiere, specialere ervaring.


Hoe ga je om met de groeiende kritiek op het Dolfinarium en het dierenactivisme binnen deze branche? 

Aan gasten probeer ik een luisterend oor te bieden en voor zover mogelijk ons standpunt uit te dragen. Persoonlijk vind ik het moeilijk omdat er zoveel onwaarheden voorbij komen en zaken uit verband gehaald worden. Dit kun je bijna niet ‘ompraten’. Hierdoor zijn er ook bedrijven die niet meer met ons willen samenwerken, of de samenwerking liever niet openbaar willen noemen en dat vind ik erg lastig. De mensen die het hardste roepen zijn hier vaak niet eens binnen geweest of hebben een beeld van decennia geleden. Mijn advies is; Kom vooral kijken! Dan weet je pas echt waar je het over hebt. Er is zoveel veranderd in de geschiedenis van dit park dat het wel zo eerlijk is dat er met juiste en actuele informatie wordt gekeken.


Op welke manier draagt jouw werk bij aan de educatieve missie van het Dolfinarium?

Ik zorg ook voor alle informatie op de website voor groepen en evenementen. Hierbij zit ook informatie over educatieve programma’s als Lesprogramma’s en exclusieve trainingssessies of bijvoorbeeld rondleidingen. Bij aanvragen van groepen en evenementen probeer ik altijd zo’n educatief onderdeel mee te nemen in het programma en aan te prijzen. Tevens praat ik mee over de inhoud van interactieve programma’s. Dit is waar wij onze educatieve boodschap en ons verhaal het beste kunnen overbrengen.


Heb je een voorbeeld van een project of opdracht waar je trots op bent?

Dat zijn vooral de grote evenementen waarbij veel gasten komen, veel bijzondere extra’s geregeld moeten worden en waar veel teams/collega’s betrokken zijn. Vooral het samenwerken met elkaar om het tot een goed einde te brengen naar tevredenheid van de gast en het vervullen van 'out of the box' verzoeken zijn uitdagend. 


Wat hoop je dat bezoekers meenemen na een dag in het Dolfinarium?

Wij zijn een gezellig, niet al te groot park met een unieke collectie dieren die je van heel dichtbij kunt bewonderen.


Welke ontwikkelingen of verbeteringen zou jij graag willen doorvoeren vanuit jouw rol binnen het Dolfinarium?

Verbetering van de website en meer (online) communicatie over de mogelijkheden die we hebben voor groepen die komen voor een dagbezoek of evenementen. Dit is uiteraard niet de core business, maar wel belangrijk en wordt op het moment nogal ondergesneeuwd door natuurlijk de dieren, maar ook de huidige situatie en het standpunt van mensen.


Wat zou je mensen willen meegeven die kritisch zijn op dierenparken en dolfinaria?

Dat de dierverzorging hier altijd vanuit de passie en liefde voor de dieren wordt gedaan. De natuur volledig nabootsten lukt niet, maar hier wordt in de verzorging wel altijd rekening mee gehouden. En vooral zoals al eerder genoemd; kom zelf kijken, vorm je eigen mening en ga niet af op wat anderen zeggen. Wij vertellen graag en leggen uit wat en waarom we het op deze manier doen. Wij werken en handelen hier op iedere afdeling altijd vanuit passie! Bij de ene is die passie dierverzorging, bij de ander is dat het kantoorwerk of de uitstraling van het park. De beste manier om de dat te ondersteunen is door een kaartje te kopen! Niet door online maar wat te roepen.


Als je je werk in één woord zou moeten omschrijven, welk woord zou dat zijn?

Één woord heb ik niet, maar wel één zin: Met leuke dingen bezig zijn!


Hoe ziet het Dolfinarium er over tien jaar uit als het aan jou ligt?

Ik hoop dat we de kans krijgen om nog steeds onze passie voor onze unieke dieren te laten zien in wat voor vorm dat in de toekomst dan ook mag zijn.