Welkom op Dolfinariumweb,
Ontdek, Beleef, Verdiep

.

Educatie in het Dolfinarium

Zien, Leren en Doen

Educatie is één van de belangrijkste aspecten die een dierenpark de bezoeker kan bieden. Vrijwel alle moderne dierentuinen bieden vandaag de dag vormen van educatie aan om de bezoekers iets te leren over de diersoorten in het park. Door te zien, te leren en te doen krijg je zo meer kennis over de dieren en hoe we hun wilde soortgenoten kunnen beschermen! Educatie was eigenlijk altijd al aanwezig in het Dolfinarium sinds het park geopend is. Educatie kan worden gegeven in verschillende vormen. Bijvoorbeeld doormiddel van dierpresentaties, op borden en informatiepunten, in de vorm van educatieve ruimtes, interactieve elementen en spelletjes, maar ook in de parkgidsen en plattegronden. Al deze vormen kun je al tientallen jaren vinden in het park. In de laatste jaren is hier natuurlijk ook nog social media bijgekomen. Naast de shows van vroeger  waren er altijd al educatieve dierpresentaties in het Dolfinarium, denk bijvoorbeeld aan de presentatie bij de bruinvissen en de zeehonden. Tegenwoordig zijn alle voorstellingen educatief.

 

Zelfs in de allereerste parkgidsen is al sprake van educatie. Bijvoorbeeld over de fysiologie van de dieren en waar ze in het wild voorkomen. In het park zijn al bijna 15 jaar interactieve educatiepunten te vinden, bijvoorbeeld rond de dolfijnendelta. Hier kun je actief leren doormiddel van spelletjes en educatieborden. Al meer dan 18 jaar krijgen kinderen bij binnenkomst een dierenpaspoort mee, boordevol educatie dat de kinderen uitdaagt op een speelse manier over de dieren in het park te leren. Op het moment zijn er twee educatieve ruimtes te vinden in het park die in 2018 en 2019 zijn geopend. Dergelijke educatieve ruimtes zijn echter in wisselende vorm ook al jaren in het park te vinden. Zelfs bij de opening van het dolfijndomijn (toen nog 'de koepel' genoemd) in 1968 was er al een educatieruimte aanwezig! 

Boven: Een educatieruimte in de koepel in 1968, zelfs toen stond educatie al centraal. Evenals in het stukje parkgids uit de jaren 70'. Tegenwoordig zijn er ook modernere vormen van educatie te vinden, zoals het dierenpaspoort wat ieder kind ontvangt bij de ingang en verschillende educatieve ruimtes en displays.

 

Informatieborden en Educatieve Displays

In het Dolfinarium kun je verschillende zeedieren bewonderen in hun leefomgeving, maar er is nog veel meer te zien en te doen. Verschillende informatieborden en displays leren je vanalles over de dieren die in het Dolfinarium leven. Ook zijn er interactieve elementen, waarbij je kunt aanraken en zelfs een beetje moet nadenken of puzzelen. Deze vorm van educatie biedt een laagdrempelige en zelfstandige manier om mensen informatie laten ontdekken. Ze versterken de leerervaring en geven op een leuke manier achtergrondinformatie over de dieren, hun gedrag, voeding en leefomgeving. De interactieve elementen, (zoals quizzen of objecten waar je zelf kunt voelen) stimuleren de nieuwsgierigheid en je wordt zo heel actief betrokken in het leren dieren en de natuur. Kortom, ze maken van een bezoek niet alleen een leuke ervaring, maar ook een leerzame!

 

 

Voorstellingen en presentaties

Wat men vroeger "shows" noemde is door de jaren heen geëvolueerd naar educatieve voorstellingen en presentaties waarin de dieren voorkomen. Denk hierbij aan algemene kennis over de diersoort, maar ook hoe de dieren in het wild leven, hoe ze getraind en verzorgd worden, maar ook wat de bedreigingen van deze dieren zijn in het wild. Uiteraard is het wel belangrijk dat dit op een leuke en interessante manier wordt gebracht, met name voor kinderen. Een educatieve voorstelling kan daarom overigens nog steeds worden begeleid door muziek, beeldmateriaal en sprongen of andere spectaculaire gedragingen van de dieren. Dit zodat het mensen op een toegankelijke en boeiende manier bewust maakt van het leven van dolfijnen en andere zeezoogdieren. Het vergroot het begrip voor hun gedrag, intelligentie en leefomgeving. Door deze persoonlijke ervaring voelen mensen zich vaak meer betrokken bij natuurbehoud. Het draagt bij aan conservatie door kennisoverdracht, het stimuleren van milieubewust gedrag en het ondersteunen van onderzoek en beschermingsprogramma’s in het wild. Hierbij staat ook de ongelofelijke band centraal die de verzorgers met de dieren hebben. 

 

Educatieve Ruimtes

Wil jij alle ins en outs weten over dolfijnen? Dat kan! In de educatieve ruimte DolfijnBrein leer je meer over het lichaam, het gedrag én de verzorging van tuimelaar dolfijnen. Bekijk de verschillende thema’s en neem een figuurlijke duik in hun leven. Ook liggen er verschillende objecten die je kunt bewonderen. Daarnaast hangt er een mooi eerbetoon aan de geliefde tuimelaar dolfijn Skinny. Skinny arriveerde in 1968 in het Dolfinarium en overleed in 2017 op 55-jarige leeftijd. Een ongelofelijke leeftijd, waarvan eerst onbekend was dat dolfijnen deze leeftijd konden bereiken. In het wild is een leeftijd van 30 jaar oud namelijk al uitzonderlijk! In de bijna 50 jaar dat Skinny in het Dolfinarium verbleef, hebben miljoenen bezoekers haar kunnen bewonderen en heeft zij velen geïnspireerd om bij te dragen aan het behoud van de natuur. Nu heeft haar skelet een mooie, prominente plek gekregen in het DolfijnBrein. In deze ruimte leert jong en oud alles over het leven van de tuimelaardolfijn. Over hun levenscyclus, voeding, gedrag en hoe voelt een dolfijn eigenlijk aan? Waarom zijn ze grijs met een witte buik en wat maakt deze dieren zo uitzonderlijk? Je leert het hier allemaal op een speelse manier.

 

De link tussen Educatie en Natuurbehoud

De directe link tussen educatie in het Dolfinarium en natuurbehoud zit in bewustwording die leidt tot actie. Hier is hoe dat werkt: Kennis vergroot betrokkenheid: Wanneer mensen leren over dolfijnen, hun intelligentie, leefwijze en de bedreigingen die ze in het wild ervaren (zoals vervuiling en overbevissing), ontwikkelen ze meer respect en empathie voor deze dieren. Betrokkenheid leidt tot gedragsverandering: Goed geïnformeerde bezoekers zijn eerder geneigd milieubewuste keuzes te maken, zoals het verminderen van plastic gebruik of het steunen van duurzame visserij. Twee voorbeelden van onderwerpen die ook op meerdere plekken in het park worden aangehaald. Jong geleerd is oud gedaan: Vooral bij kinderen kan een positieve, leerzame ervaring een blijvende impact hebben en de basis leggen voor een milieubewuste levenshouding en respect voor dieren en de natuur. Kort gezegd: educatie creëert bewustzijn, bewustzijn wekt betrokkenheid, en betrokkenheid stimuleert natuurbehoud, dit geldt overigens voor ieder modern dierenpark! 

Daarbij speelt het van dichtbij zien en meemaken van de dieren in het Dolfinarium een cruciale rol in het leggen van een emotionele connectie, die vaak de basis vormt voor steun respect, betrokkenheid en deelname aan natuurbehoud. Uiteraard kun je ook een mooie natuurdocumentaire kijken of een boek van National Geographic lezen over zeedieren. Toch is een bezoek aan deze dieren anders, het geeft een bepaalde emotionele impact: Het daadwerkelijk zien van een dolfijn — zijn intelligentie, speelsheid, sociale gedrag — maakt veel meer indruk dan een foto of video. Dit directe contact roept verwondering en empathie op. Deze verbinding en verwondering maakt mensen veel meer betrokken. Wanneer mensen zich persoonlijk verbonden voelen met een dier, zijn ze sneller bereid om het te beschermen. Die band stimuleert een gevoel van verantwoordelijkheid. Van beleving naar bewustwording: Door een positieve ervaring met het dier ontstaat nieuwsgierigheid. In combinatie met goede educatie (zoals voorstellingen of borden), verdiept dit het begrip en motiveert het tot actie. Tastbaar maken van abstracte problemen: Milieuproblemen zoals plastic soep of klimaatverandering zijn vaak abstract. Maar als je ziet hoe een dolfijn leeft en hoe kwetsbaar hij is, wordt het probleem ineens heel concreet en persoonlijk. Samengevat: zien = voelen = verbinden = beschermen. Zo komen we in feite weer op het citaat van onze homepage: "Uiteindelijk zullen we alleen beschermen wat we liefhebben; we zullen alleen liefhebben wat we begrijpen, en we zullen alleen begrijpen wat ons is geleerd". Het zien van de dieren maakt de noodzaak van natuurbehoud zichtbaar, voelbaar en begrijpelijk.